تربیت شهروندان مسوول و آگاه یکی از محوریترین و بنیادیترین رسالتهای نظام آموزشی در کشوهای مختلف است. هر کشوری در قالب آموزش رسمی و غیر رسمی، وظیفه آمادهکردن شهروندان را برای ورود به زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اهمیت مولفههای تربیت شهروندی دانشی، نگرشی و مهارتی، در کتابهای مطالعات اجتماعی سه پایه، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش آنتروپی شانون که دارای سه مرحله میباشد، استفاده شده است. کل جامعه آماری (شامل: متن، تصویر، فعالیتها) مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش حاضر نشان میدهد که توجه به مولفههای مهارت شهروندی با فراوانی 183 بیشتر از دو مولفه دیگر است. نگرش شهروندی با فراوانی 170 در جایگاه دوم قرار دارد و دانش شهروندی با فراوانی 127 در جایگاه سوم اهمیت قرار دارد. از میان مولفههای مربوط به حقوق شهروندی، توانایی انتخاب و تصمیمگیری از بیشترین ضریب اهمیت برخوردار است.
جایگاه آموزش شهروندی و حقوق شهروندی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
بدون دیدگاه

نوشتههای پیشین
مدیریت بر آموزش شهروندی با رویکرد توسعه پایدار شهری
نوشتهی بعدی
ظرفیت ها و موانع گردشگری روستاهای تابعه شهرستان گالیکش
نوشتههای تازه
- گزارش عملکرد شش ماهه دوم سال 1400 ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
- جلسه ساماندهی سد معبر شهر #گالیکش با حضور دکتر اسفندیاری پور شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر، رئیس پلیس راهور ،رئیس اتاق اصناف ، رئیس اداره صمت و خسروی کارشناس فرمانداری برگزار شد. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
- تجلیل از سرکار خانم زهرا رنگ ریز عضو فرهنگی شورای اسلامی شهر بمناسبت هفته معلم ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
- تجلیل از حاج عابدین خسروی با سابقه ترین عضو شورای اسلامی شهر بمناسبت روز ملی شوراها ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
- دیدار فرمانده سپاه شهرستان با اعضای شورای اسلامی شهر بمناسبت روز ملی شوراها ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهها
- آموزشی (۱۱)
- اخبار روز شهر (۸۴)
- اخبار شهرداری (۲۲۱)
- اخبار شهرستان گالیکش (۱۲۴)
- اخبار شورای شهر (۸۳)
- اخبار فراخوان ها (۱)
- اخبار مزایدات (۱۳)
- اخبار مناقصات (۳)
- تابلو اعلانات (۱۵)
- خبرهای ویژه (۲۷)
- دستهبندی نشده (۱۰)
- شهروندی (۴)
- فرهنگی (۲)
- مقالات (۴)