هدف کلی این تحقیق آموزش شهروندی و ضرورت تربیت شهروندی، روش تحقیق توصیفی- کتابخانه ای می باشد، آموزش شهروندی ارائه اطلاعات و آگاهی در مورد مسایل عمومی جامعه می باشد، در واقع آموزش شهروندی و تربیت شهروندان در یک جامعه باعث این می شود که سه عنصر اصلی شهروندی چون “نظام حقوقی”، “حس عضویت ملی” و “حس تعلق و وابستگی اجتماعی” در وضعیت ارتباطات بین فرهنگی هر جامعه ای اثرگذار باشد، آموزش شهروندی بخشی از وظایف مدیریت شهری است ، در واقع دولت و نهادهای قانونگذار، سازمان های ملی و محلی، تشکل های مدنی و… از طریق آموزش حقوق شهروندی و مهارت های زندگی جمعی و شناخت اصول مدیریت شهری نقش بارزی در تربیت شهروندان خواهند داشت ؛ در این راستا بخشی از این آموزه ها در مورد انتظارات از مدیریت شهری جامعه است و همچنین نقش شهروندان در قبال مدیریت شهری را آموزش می دهد، نتایج این تحقیق برای آموزش و تربیت شهروندی ضروری می باشد.
“آموزش شهروندی و ضرورت تربیت شهروندی یونس قیصی زاده کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر چکیده هدف کلی این تحقیق آموزش شهروندی و ضرورت تربیت شهروندی، روش تحقیق توصیفی- کتابخانه ای می باشد، آموزش شهروندی ارائه اطلاعات و آگاهی در مورد مسایل عمومی جامعه می باشد، در واقع آموزش شهروندی و تربیت شهروندان در یک جامعه باعث این می شود که سه عنصر اصلی شهروندی چون “نظام حقوقی”، “حس عضویت ملی” و “حس تعلق و وابستگی اجتماعی” در وضعیت ارتباطات بین فرهنگی هر جامعه ای اثرگذار باشد، آموزش شهروندی بخشی از وظایف مدیریت شهری است ، در واقع دولت و نهادهای قانونگذار، سازمان های ملی و محلی، تشکل های مدنی و… از طرفی تعلیم و تربیت شهروندی، موضوعی ساده و مشخص شده نیست و میتوان گفت یک مفهوم چالش برانگیز است که تحت تاثیر ایدئولوژیهای مختلف ، باعث انتظارات متفاوتی میشود، از این رو ممکن است با اصطلاحات دیگر مانند تعلیم و تربیت سیاسی، تعلیم و تربیت اخلاقی، تعلیم و تربیت مدنی، تعلیم و تربیت ملیگرایانه ، تعلیم و تربیت اجتماعی و سواد سیاسی به کار برده شود؛ اما با این وجود میتوان گفت آموزش شهروندی عبارت از رشد و پرورش دادن ظرفیت های افراد و گروهها برای مشارکت و تصمیم گیری و عمل آگاهانه و مسئولانه در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، است .”